testigo testigo
395
BLOG

Chcecie strzelać do swojego Cesarza? Oto jestem!

testigo testigo Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 3

No proszę, prowadzona "na poziomie" nauka historii w szkołach jest potrzebna. Moje dziecko właśnie wróciło po zajęciach, skończyło "dzień pracy" gimnazjalistki w trzeciej klasie.

W TV oglądam Panoramę na TVP2, a tam - oczywiście - kolejne ekscytacje dzisiejszym dniem w parlamencie.

Córka pyta: - zaraz, zaraz... czemu on składa wniosek o votum "zaufania"?

Krótkie wyjaśnianie konstytucyjnych różnic pomiędzy rodzajami votum.

- Achaaa... Czyli on - jak Napoleon! Gdy wysiadał ze statku przywożącego go z Elby... Na lądzie wojsko wysłane przez Bourbona zastępuje drogę, w szeregach większość to niedawni żołnierze Napoleona. A ten do nich:

"Chcecie strzelać do swojego Cesarza?! Oto jestem..."*

Potem panował. Sto dni.

 

*sprawdziliśmy w źrodłach:

- w dosłownym tłumaczeniu było: "Jeśli jest wśród was zołnierz, który chce zabić swojego Cesarza - oto jestem!"

"S'il est parmi vous un soldat qui veut tuer son Empereur, me voilà!"

 

testigo
O mnie testigo

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura